FRA EU TIL OSLO
Aktuelle hendelser og fremtidsperspektiver. Nr.13 - i rekken av flere.
Handelskonflikt mellom EU og Kina.
Kina konkurransen i det Tyske markedet.
I en undersøkelse gjennomført av IW Future Panel i mars og april i år, hvor 900 tyske selskaper fra industri- og industrirelaterte tjenestesektorer deltok, oppga de tyske selskapene at de hadde til sammen ca. 350 kinesiske konkurrerende selskap i sine markeder.
Andelen selskaper og konkurransepresset fra Kina har økt kraftig og det forventes at det vil fortsette å øke. Nesten to tredjedeler av de undersøkte bedriftene ser dette som en stor utfordring. Det samme gjelder 60 prosent av innovative virksomheter som kontinuerlig driver forskning og utvikling (FoU). De mener at andelen kinesiske selskaper og konkurransepresset har økt kraftig de siste fem årene. De forventer også en ytterligere økning de neste fem årene.
Sentralt i denne sammenhengen er priskonkurransen for sammenlignbare produkter. Et prisnivå som ligger 20 prosent lavere er registrert av minst halvparten av selskapene. Kinesiske selskaper tilbyr noen ganger til og med priser som er mer enn 30 prosent lavere. Innovative kinesiske selskaper anses som fult konkurransedyktige, samtidig som de kan levere produktene til en vesentlig laver pris enn konkurrentene i EU.
Det nærer mistanken om at statlige subsidier ligger bak det høye konkurranse presset. Som følge av konkurransen trues mange selskaper med tap av markedsandeler og fortjeneste. En høy andel av bedriftene ser ikke bort fra produksjonskutt, permitteringer og flyttinger som konsekvens. Rundt halvparten av industriselskapene har til hensikt å kutte produksjonen og si opp arbeidere. Nesten en tredjedel planlegger å flytte til billigere land. Blant selskapene som oppfatter konkurransepresset fra Kina som høyt, er forventningen til andelen permitteringer og flyttinger til utlandet enda høyere. Effektivisering og forskning brukes ofte som motargument, men disse strategiene ser ikke ut til å være tilstrekkelig. Det rapporteres allerede om permitteringer som følge av Kina-konkurransen. I underkant av 19 prosent av de rundt 10,8 millioner ansatte i undersøkelsen er berørt.
Urettferdig subsidier funnet.
EU-kommisjonen har avsluttet sin antisubsidieundersøkelse. Undersøkelsen fant at BEV-verdikjeden (Battery Electric Vehicle) i Kina drar nytte av urettferdige subsidier. Dette innebærer en risiko for at EU-produsenter vil bli økonomisk skadet. EU og Kina fortsetter å jobbe med alternativer og WTO-kompatible løsninger på problemene. Kommisjonen er villig til å forhandle om prisforpliktelser i henhold til EUs og WTOs regler.
EU innfører utjevningstoll og fortsetter samtalene.
Ifølge en pressemelding fra EU kommisjonen 30 oktober 2024 innfører EU en utjevningstoll og fortsetter samtalene. De gjelder fra i dag for en periode på fem år. Handelskommissær og visepresident Valdis Dombrovskis sa: «EU er fortsatt den globale forkjemperen for åpen, rettferdig og regelbasert handel. Vi ønsker konkurranse velkommen, også innen elektriske kjøretøy, men den må underbygges av rettferdighet og like konkurransevilkår. Ved å vedta disse forholdsmessige og målrettede tiltakene etter en grundig undersøkelse, er vi forpliktet til rettferdig markedspraksis. Samtidig er vi fortsatt åpne for en alternativ løsning som effektivt adresserer de identifiserte problemene og er forenlig med WTO-reglene.»
Utjevningstollens størrelse.
- · BYD: 17.0 Selger
- · Geely: 18,8 Prozent
- · SAIC: 35,3 Prozent
For andre samarbeidende selskaper gjelder en tollsats på 20,7 prosent. På en begrunnet forespørsel om individuell fastsettelse er det satt en tariffsats på 7,8 prosent for Tesla. For alle andre ikke-samarbeidende selskaper gjelder en tollsats på 35,3 prosent.
Tysk bilindustri under press
Den tyske regjeringen stemte mot utjevningstollen under press fra den tyske bilindustrien. I følge medierapporter satt Kansler Olaf Scholz (SPD) foten ned i et møte med sine regjeringspartnere. Tyskland skulle stemme nei i Brüssel. I tillegg til EUs utgjevningstoll frykter den tyske bilindustrien mulige mottiltak fra Beijing, som også kan påvirke europeiske bilprodusenter. Den kinesiske regjeringen truer allerede med straffetoll på meieriprodukter og svinekjøtt i EU hvis Brussel iverksetter toll økningene som planlagt. Begge sider har allerede kontaktet Verdens handelsorganisasjon (WTO) i handelskonflikten
I Brussel var imidlertid Tyskland maktesløst: et flertall mot utligningstoll ble ikke oppnådd. I tillegg til Tyskland stemte bare fire andre medlemsland imot. På grunn av mange avholdende stemmer var det imidlertid ikke noe flertall som eksplisitt uttalte seg til fordel for tolltilleggene. De 27 EU-landene kunne dermed ikke komme med en felles uttalelse, men Brussel fikk nok stemmer til å gå inn for utgjevings toll. Kommisjonen holder også muligheten åpen for ytterligere samtaler med Beijing – men så langt har forhandlingene ikke vært vellykkede.
Sikre effektivitet og rettferdighet.
Selv det tyske «nei» endret ingenting: Fredag (4. oktober) vedtok EU utjevningstoll på import av elbiler fra Kina. Grunnen var at Kina subsidierer sine bilprodusenter på en aggressiv og utillatelig måte – til skade for europeiske produsenter. Kina hadde god tid til å tilbakevise anklagene, men har ikke lyktes. EU mener derfor at utjevningstoll er legitimt og lovlig i henhold til internasjonale handelsregler. Men i tillegg til det juridiske spørsmålet, er det langt viktigere spørsmål mange stiller seg: Skyter Europa seg selv i foten med utgjevningstollen? Kina kan også bli rammet av en eskalerende handelskonflikt, det amerikanske markedet stenger seg mer og mer. Derfor er Kina sterkt avhengig av eksport til EU. I tillegg til EUs utjevningstoll frykter den tyske bilindustrien mulige mot tiltak fra Beijing, som også kan påvirke europeiske bilprodusenter. Den kinesiske regjeringen truer allerede med straffetoll på meieriprodukter og svinekjøtt i EU hvis Brussel iverksetter toll økningene som planlagt. Begge sider har allerede gått til Verdens handelsorganisasjon (WTO) i handelskonflikten.
Hva med Temu?
Temu er en plattform for e-handel som har vokst rask siden den ble lansert i 2022. Selskapet opererer gjennom en nettside og en app. EU-kommisjonen mistenker den kinesiske nettmarkedsplassen Temu for å bryte EU-lovgivningen.
EU-kommisjonen satte i gang en formell prosedyre for å undersøke om Temu-plattformen tar tilstrekkelige tiltak mot salg av ulovlige produkter,
Blant annet beskyldes Temu for ikke å gjøre nok mot ulovlige produkter. Enkelte tvilsomme handelsaktører dukket opp igjen på plattformen etter å ha blitt blokkert, sa kommisjonen. Kommisjonen mener også at det er en risiko for at plattformen blir vanedannende gjennom belønningsprogrammer. Dette kan ha negative konsekvenser for en persons fysiske og mentale velvære. Kommisjonen ønsker nå å fortsette å samle inn bevis, for eksempel gjennom intervjuer.
Brussel-myndigheten hadde allerede åpnet lignende prosedyrer mot X (tidligere Twitter), Tiktok og AliExpress. Store nettplattformer er forpliktet av en ny EU-lov om digitale tjenester (DSA) som gjør det mulig å iverksette strenge tiltak mot ulovlig innhold på Internett.
Hva med Norge? - Støre på besøk i Kina!!!!
https://www.nrk.no/urix/store-besoker-kina-og-leder-xi-jinping-1.17035326
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministeren-til-kina-med-norsk-naringsliv/id3052588/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar