Nærmer vi oss slutten på den norske velferden?
Statoil har problemer med
norsk kostnadsnivå.
Statoils
melding om at de kommer til å ”flagge ut” 1000 arbeidsplasser
til lavkostland innen 2020 for å bli mer konkurransedyktig, har ikke uventet
vakt oppsikt. Fagforeningen forlanger klare linjer fra regjeringen,
underforstått at staten som eier bør sette en stopper for dette. Uenighet innad
i regjeringen førte til at Stoltenberg kom med følgende uttalelse til NTB: ”Statoil
skal gi avkastning for eieren, i tillegg til at det er en målsetting om å ha
hovedkontorfunksjonene i Norge. Det er det som står i eierskapsmeldingen, og
det er den politikken som gjelder”
Er outsourching av 1000 stillinger nok?
Outsourcing
av 1000 stillinger, primært innenfor støtte funksjoner, forventes å gi en
innsparing på 1,3 milliarder innen 2020. Samtidig kommer meldingen om et
skuffende kvartal for Statoil. Det begrunnes bla med forventet lavere
produksjon. Kanskje litt overraskende med tanke på alt media oppstyret rundt alle
funnene i Nordsjøen den siste tiden. Nærmer vi oss siste kapitel i oljeeventyret?
Det er i hovedsak forretningsområdet Utvikling og Produksjon Norge
(UPN) som opplever det største fallet i produksjon og resultat. Produksjonen i
den internasjonale driften økte i perioden.
Statoil leverte en rekordhøy internasjonal produksjon, med en økning på
seks prosent, hovedsakelig som følge av oppstart av og produksjonsøkning på
ulike felt, skriver Lund.
Er
det slik at Norge begynner å gå tom for olje og at vi må satse mer i utlandet
så er situasjonen en helt annen en den var for noen år siden? Det betyr at Statoil
i større grad må konkurrere med utenlandske oljeselskap. Og den konkurransen er
det ikke sikkert at de kommer til å vinne. Av følgende grunner:
Tilgjenglighet og konkurranse
Rundt 90 prosent av olje reservene
er under kontroll av nasjonale oljeselskap, som Statoil. De nasjonale selskapene
har utviklet kompetanse, slik at de selv klarer å produsere, raffinere og selge
oljen. Stadig flere blir selvhjulpne og klarer seg uten hjelp fra selskaper som
opererer internasjonalt. En
konsekvens av dette er at selskaper som Statoil blir mer og mer avhengig av
olje som er vanskelig tilgengelig. Den finnes enten på dypt vann langt fra land,
som i Arktis. Den er blandet med skifer eller sand, eller finnes i politisk
ustabile regimer, som Algerie.
Men Statoil er ikke alene om
å være avhengig av nye oljefelt. De
6 største oljeselskapene, de såkalte ”Big Oil” opplever de samme utfordringene.
Kampen om lett tilgjengelig, ”easy oil”, blir stadig mer utfordrende.
Etterspørselen synker
Flere eksperter peker på en
annen utvikling. 60 prosent av oljeforbruket kan knyttes til transport, resten
brukes til kraft, petrokjemikaler og annen industrielt bruk.
I følge OPEC har
etterspørselen etter olje gått tilbake i USA og Europa. I USA er etterspørselen
på i underkant av 9 millioner fat pr dag. Det laveste nivå på over 10 år. Grunnen er en stadig økning i mer bensineffektive transportmidler.
Samtidig som stadig bedre
infrastruktur, offentlig kommunikasjon og høye oljepriser har bidratt til et
generelt lavere forbruk.
Fremvoksende økonomier vil
ikke oppleve bensinslukende bilene som på 50 og 60 tallet hvor miljøbevisstheten
var lav og bensinen relativt billig.
I mars introduserte Kina en
standard begrensning på biler. Det skal ikke være tillat og selge biler som har
et høyere gjennomsnitts forbruk enn 7 liter pr 100 km etter 2015.
Gass har fått en større
rolle som drivstoff for busser, båter og biler. Konsekvensen av denne og likende
utvikingstrender vil påvirke den fremtidige etterspørselen etter olje.
Presset fra miljøpartier og organisasjoner
har og vil påvirke forbruket. Sentralt i denne diskusjonen står oljeutvinningen:
Kun en tredjedel av verdens påviste fossile ressurser kan forbrukes de neste 40
årene hvis verden skal nå målet om maks to graders global oppvarming, advarer
Det internasjonale energibyrået (IEA).
Det mest alvorlige på kort
sikt er at etterspørselen kan bli påvirket av det som skjer med verdensøkonomien. En økonomisk tilbakegang vil føre til redusert forbruk. Signalene de siste
månedene er ikke oppmuntrende.
Prisutvikling og kostnadsnivå
Dersom etterspørselen etter
olje flater ut så vil prisene begynne og falle. Selskaper som utvinner olje til
den høyeste prisen vil få problemer. I følge en mye sitert rapport fra Bernstein
Research er den marginale kostnad for å produsere olje fra ugjestmilde land og geografisk
utilgjengelige områder $100 pr fat. Ikke langt unna dagens pris.
Investeringene i olje og
gassvirksomhet forventes i følge
SSB å bli rekordhøye 211 milliarder kroner i 2013. Dersom prisene faller ytterligere
samtidig som lønn-, kostnad- og skattenivået stiger kan disse
investeringene fremstå som ytterst risikable.
Selv om markedsekspertene
varsler prisoppgang hver gang regimene i Midtøsten markerer seg på første siden
i media, så er trenden foruroligende.
Synker prisene til under 100
dollar så vil outsourcing av 1000 stillinger fortone seg som en bagatell og øke
sannsynligheten for at Statoil bare sitter igjen med hovedkontorfunksjonen i
Norge dersom selskapet ønsker å overleve. En utvikling som vil sette standard
for resten av petroleumsindustrien vår. En industri som i følge Menton Business
Economics direkte og indirekte sysselsetter ca. 250.000 personer. Og i følge finasdepartementet er grunnlaget for en stabil økonomisk politikk som legger til rette for høy syselsetting, stabil økonomisk vekst, bærekraftige offentlige velferdsordninger og en sterk offentlig sektor.
Mye tyder på at
oljeeventyret kan fases ut raskere enn vi ønsker. Hva skal vi da satse på?
Norges konkurranse kraft
En
av de viktigste grunnen til at landene sør i Europa har problemer har vært et stadig
økende lønnsnivå og politisk handlingslammelse som igjen har ført til svekket konkurransekraft. Samtlige av disse landene har et
undersudd på handelsbalansen og de scorer lavt på WEF Global Competetiveness
Reprot 2012 – 2013. Rapporten sammenlikner konkurransetilstanden i 144 land. Spania
ligger på 36 plass, Italia på 42 plass, Portugal på 49 plass og Hellas som har
de største utfordringene, både økonomisk og sosialt, ligger på 96 plass.
Norge
finner vi på en akseptabel 15 plass, problemet er bare at Danmark (12), Sverige
(4) og Finland (3) ligger foran oss tiltross for at de ikke har olje! Det burde bekymre de fleste.
Finland
topper listen når det gjelder utdannelse som et resultat av et sterkt fokus de
siste 10 årene. Det har ført til at arbeidsstokken har de nødvendige ferdigheter til å møte
stadig nye utfordringer. Finland ligger også på et nøyt nivå når det gjelder
teknologisk adopsjon og innovasjon. Finland er et av de mest innovative landene
i Europa. Økonomien er ikke uten
utfordringer, men er bra sammenliknet med andre euro land.
_____________________________________________________
Noen
av områdene som trekker oss ned i sammenlikningen:
Institutions
- · Burden of government regulation 65 plass
- · Transperency of government policymaking 23
- · Gov´t services for improved business performance 38
Infrastructure
- · Quality of overall infrastructure 39
- · Quality of roads 84
- · Quality of railroad infrastructure 47
- · Mobile telephone subscriptions/100pop 50
Microeconomic environment
- · General government dept % GDP 96 (Eurosonens krav er 60 prosent)
Education
- · Quality of primary education 33 (Finland 1)
- · Quality of math and sience education 57 (Finland 2)
- · Quality of management schools 24 (Finland 10)
Goods market efficiency
- · Extent and effect of taxation 59
- · Total tax rate % profits 82
- · No of procedures to start business 29
- · No of days to start business 25
- · Agricultural policy costs 105
- · Prevalence of trade barriers 86
- · Trade tariffs % duty 50
Labour market efficiency
- · Flexibility of wage determination 133
- · Hiring and firing practices 135
- · Pay and productivity 77
- · Women in labour force, ratio to men 14
Innovation
- · Quality of scientific research institutions 27
- · Gov´t procurement of advanced tech products 28
- · Availability of scientists and engineers 42
____________________________________________________
Det bør ikke overraskelse noen som har fulgt med over tid at vi skårer
uforholdsmessig lavt på mange områder når det gjelder konkurransekraft. Det kan
være en bekreftelse på at regjeringens ideologiske ståsted og aversjon mot
privat initiativ har gjort at den ikke har klart å finne relevante løsninger. Det
er de ikke alene om. Det finnes nok av eksempler på sosialistiske regimer som
har spilt fallitt. Konsekvensen er nærliggende. Eksemplene
er mange. Utviklingen i de mest utsatte landene i eurosonen kan gi en
indikasjoner på i hvilken retting regjeringen tar Norge videre. Krisen i Japan kan
forteller litt om omfang og tidsperspektiv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar