OSLO HVA NÅ?
Erindringer nr 4 - i rekken av flere.
Fire nye år med de rødgrønne - Tenk deg Oslo i 2027
Oslos gjeld skyter i været.
Ny skattemilliarder til tross: Oslo kommunes gjeldsgrad vil fortsette å øke kraftig de nærmeste årene. Det kommer fram i det rødgrønne Oslo-byrådets budsjettforslag for 2017.
Grafikken viser hvilken enorm gjeldsvekst Oslo kommune nå er inne i. De rødgrønne overtok i 2015. Før det lå gjelden på drøyt 20 milliarder kroner, eller ca. halvparten av de årlige inntektene. I løpet av det første året 2015 vokste gjelden med nesten 50 prosent til 30,4 milliarder tilsvarende en gjeldsgrad på 59 prosent. I 2017 ble budsjettet økt til 40 milliarder, tilsvarende 74 prosent av inntektene. Det er en dobling av gjelden siden de rødgrønne overtok i 2015. I 2021 er det budsjetert med en gjeld på nærmere 70 milliarder kroner. Det er 3,5 ganger det gjelden var når de overtdok ansvaret for økonomien i Oslo.
Byrådet forsvarer imidlertid sin økonomistyring og viser til at det faktisk settes av penger til å betale ned gjelden i 2018.
- Gjennom ansvarlig økonomisk styring de siste årene har vi sikret et økonomisk handlingsrom som gjør at vi nå kan nedbetale geld for 1 milliard kroner heter det.
- Vi har god kontroll på gjeldsutviklingen, sier finasbyråd Robert Steen (Ap).
Noen kommer til å måtte betale for dette i fremtiden. Enten i form av skyhøye eiendomskatter, bompenger, parkeringsgebyrer eller andre former for beskatning eller avgifter. Det vil m.a.o bli usedvalig dyrt og bo eller arbeide i Oslo, noe som høyst sannsynlig vil føre til en akselererende utvandring fra byen. Ikke bare av de som bor der, men arbeidsplassene vil følge etter.
I et intervju med Dagsavisen 20 oktober 2015 uttrykker Raymond Johansen sin bekymring for den gjelden det forrige byråd hadde etterlat seg. Den bekymringen gikk fort over.
https www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2015/10/20/jeg-er-bekymra-for-oslos-gjeld/://
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/09/27/195335726/oslos-gjeld-skyter-i-vaeret
Bylivet skal fremmes.
Oslo kommune vil skape et bedre bymiljø og økt byliv i sentrum, Grønland og Tøyen.
Sommeren 2017 startet arbeidet med å fremme bylivet i ulike gater i Oslo sentrum. Byrådet valgte ut seks pilotområder hvor det er et stort potensial for å øke bylivet.
Myke trafikanter prioriteres høyest, privatbilen kommer sist. Bilfritt byliv jobber med fysiske tiltak som benker, belysning og kjøremønster, men også planverk, medvirkning, målinge og kommunikasjon.
Vi ønsker at flest mulige av byens innbyggere skal få kjenne på positive effekter av redusert gjennomgangstrafikk og mindre bilparkering i gata der man bor. Derfor utvikler vi nå en ordning kalt "Levende gater" som skal være for hele byen, og ikke bare bilfritt bylivområde. På sikt er dette tenkt som en ordning der beboere og andre aktører kan søke om å få stengt deler av en gate midlertidig for biltrafikk, og i stedet benytte gata til lek og andre aktiviteter til glede for beboerene.
Levende gater er i startfasen og vi oppdaterer disse sidene med mer informasjon i løpet av våren:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/bilfritt-byliv/pilotomrader-bilfritt-byliv-2017#gref
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/bilfritt-byliv/
Evalueringgen av tiltakene i prosjektet "Bilfritt byliv" er gjennomført på oppdrag fra Oslo kommune etter å ha vært i bruk siden i sommer.
https://www.nettavisen.no/politikk/ny-rapport-dommen-over-oslo-grepene/s/12-95-3423395245
Sykkelsatsning
Et av hovedgrepene til byrådet er en voldsom satsning på at alle skal sykle. Sykkelveiplanen, som skal øke Oslos sykkelveinett til 530 kilometer fra dagens rundt 200 vil koste vanvittige 13 milliarder kroner. Det betyr en kostnad på rundt 40.000 kroner for hver eneste meter sykkelvei som skal bygges. På kalde dager telles det bare noen få hundre syklister i byens sykkeltellere, selv på de mest trafikkerte stedene. Antall vintersykkellister er antaglig rundt 3000 av Oslos nærmere 700.000 innbyggere. Altså under en halv prosent. Satsningen på vintersykkellister har bla. ført til at bruken av veisalt har gått til himmels.
Vinteren 2016/17 ble det brukt 9.480 tonn veisalt, mens det i 2018/2019 økte til hele 26.303 tonn. Det er nesten en tredobbling på tre år.
En realitetsorientering ville ikke være å forakte. Her er tre aktuelle bidrag:
Salting av veiene har store konsekvenser for miljøet.
https://forskning.no/miljo/salting-av-veiene-har-storre-konsekvenser-for-miljoet-enn-antatt/1988833
"Tidenes sykkelsatsning" gir nesten null økning i sykkelbruken.
Den forrige regjeringens samferdslsminister Knut Aril Hareide (KrF) lover på linje med de rødgrønne i Oslo tidens sykkelsatsning. Samtidig viser anslag fra hans eget departement at satsningenn nesten ikke gir økning i sykkelbruk de neste 30 årene. Det lover ikke godt for Oslo som skal bruke 13 milliarder på tidenes sykkelsatsning.
"Sykkelandelen har økt marginalt i de store byområdene de siste årene, ifølge Statens vegvesens reisevaneundersøkelse. Veksten i antall turer med sykkel er i framskrivningene anslått til fem prosent mot 2050"
NASJONAL TRANSPORTPLAN / SIDE 25
Ikke alt går etter planen i Oslo
I 2018 gikk samtlige bystyrepartier, untatt Frp, inn for en ambisiøs sykkelveiutbygging i Oslo. Hele 13,5 milliarder kroner skulle brukes på sykkelveier frem mot 2025, vedtok et uvanlig bredt bystyrefflertall.
Problemet nå er imidlertid at utbyggingen går sakte. Pengene som er satt av blir ikke brukt opp. og mange planlagte sykkelveiprosjekter i Oslo er kraftig forsinket.
Parkering
Det skal fjernes 700 parkeringsplasser i Oslo innen utgangen av 2018.
Det rødgrønne byrådt i Oslo skal fjerne nærmest all gateparkering innenfor Ring 1 i Oslo sentrum. Men selv beholder de sine egne parkeringsplaser i garasjeanlegget på rådhuset.
Der kan de parkere tørt og gratis på sin egen parkeringsplass. Noen av disse ar Nettavisen snakket med:
Kaffegrut.
Nå har den utrettelige "Sløseriomdusmannen" på Facebook avslørt nok en sak som bør få skattebetalerene til å heve øyenbrynene:
Oslos MDG-politiker Siri Mittet har mottatt 106.000 skattekroner fra den Oslo MDG-styrte bymilijøetaten i kommunen for å dyrke sopp i kaffegrut. Tilskuddsordnngen "grønne midler", som hun selv har kjempet for å innføre gir hovedsaklig penger til borettslag og barnehager. MDG-politikerens heleide aksjeselskap "Gruten AS" var ett av få unntak.
Hvis du trodde det var fliensopp med det psykedeliske virkestoffet psilocybin så må jeg nok skuffe deg: Den er forbudt i Norge. Men østerssopp er heller ikke å forakte. Fordelen er at du slipper å gå rundt i tåka hele dagen.
Det fremgår av dokumentene at et annet selskap som ble tildelt penger, var "Herbanist", som eies og ledes av Katrina Lenore Sjøberg - som jobbet i den samme bymiljøetaten som delte ut pengene! Bare to av 14 næringsvirksomheter som søkte fikk støtte.
Nye erindringer følger...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar