Den så vi ikke komme - bilsalget øker, spesielt bandt kvinner.
I noen uker har en bilselger i Tyskland observert noe han ikke har sett på lenge - flere unge mennesker oppsøker utstillingslokalene for å titte på biler. Ikke bare det, men kvinner er i flertall. En av partnerene i Tysklands ledende bilforhandlere forteller at gjennomsnittsalderen for de som kjøpte nye biler før korona krisen var 52 år. Nå ser han stadig oftere kunder mellom 30-35 år i utstillings lokalene. Salget av biler hadde nesten stoppet opp, men siden medio mars har dette endret seg. Korona epidemien ser ut til å ha økt salget av biler i alle aldersgrupper.
Produsenter og forhandlere rapporterer nå om den nye utviklingen. Disse understøttes også av representative undersøkelser som ble gjennomført i april. Det er klart at korona pandemien har endret vår mobile adferd, bekrefter Barbera Lenz, professor og leder av Institutt for Transport Research ved German Aerospace Center. Mye tyder på at bilene vil komme ut som vinnere av krisen. Forrige måned intervjuet instituttet 1000 personer mellom 18 og 82 år om hva som var det foretrukne transportmiddelet. Rundt en tredjedel av folk fra husholdning uten bil, som utgjør i overkant av 20 prosent av husholdningene i Tyskland, foretrekker bilen som transportmiddel i dagens situasjon, sier Lenz. Dette gjelder spesielt unge mennesker i urbane områder. Kvinner er i overvekt.
![]() |
Kilde: Capegemini |
VW rapporterte i kvartalsrapporten for april at handelen tok seg opp igjen i Kina, og at et betydelig antall yngre kunder kjøper ny bil, helst på internett. BMW registrerer også økt interesse for bruk av bilen i ulike markeder.
Konsulentselskapet Capegemini mistenker at den nye forkjærligheten for bil vil vare lenger enn toppen på pandemien. Selskapet intervjuet mer enn 1000 personer i 11 land. I Tyskland samlet Capegemini også markedsinformasjon fra 50 store bilforhandlere. En av hoved-buskapene var at 38 prosent av respondentene, mellom 18 og 35 år, kan tenke seg å kjøpe en bil. Dette inkluderer også mange førstegangskjøpere. Den nye interessen spesielt fra yngere kjøpere opp til 35 år, overrasket oss, det hadde vi ikke forventet, sieir Sebastian Tchödrich, visepresident i den tyske bilbransjen.
![]() |
Kilde: Capegemini |
Offentlig transport er tapere.......
Hvis bilens nye popularitet utvikler seg på denne måten så vil offentlig transport, bildelingstjenester og taxiligenende tjenester som Moja eller Clever Shuttle, sannsynligvis være tapere, sier Tschödrich."Nesten alle respondentene sier de føler seg sikre og mer konfortable i bilen enn de gjorde før krisen. All offentlig transport vil bli de store taperene. Usikkerheten for å bli utsatt for smitte vil med stor sannsynlighet vare lenger enn til toppen på pandemien.
........ og virusspredere.
Spesielt på t-baner, tog og busser føler vi oss usikre og ikke minst i rusch tiden hvor passasjerene står så tett at det er umulig å bevege seg. I en aktuell korona studie fra Massachusettes University of Techology (MIT) ble det forsket på spredning av korona viruset i New York. Byen hvor CORVID-19 har herjet som værst i USA. Studien viste at den offentlige nærtrafikken var en av de største kildene til sprednig av viruset, om ikke den største.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar