Reformatorene fra Soria
Moria sliter med å overbevise velgerne om egen fortreffelighet. Da hjelper det
med kommunikasjonseksperter.
En
regjering som, etter snart to stortingsperioder, sliter med å overbevise stadig
flere velgere om at de har fått til noe som helst, som roter seg inn i stadig
nye problemer og hvor omfanget av kandidater til politiske posisjoner er
syltynt. Hva er da oppskriften på å vinne neste valg? Det hyres inn en mengde
kommunikasjons-konsulenter som utformer en kommunikasjonsstrategi på minimum 12
punkter. Det ender som regel opp med å gi svar på hvor man ønsker å være; ved regjeringsmakt i neste
stortingsperiode.
Etter
en rekke finurlige analyser og mange regninger senere foreligger det en kommunikasjonsplattform
som forteller hvordan velgerne i midten, primærmålgruppen, skal la seg bevege til
å stemme rødgrønt til neste stortingsvalg. Strategien går ut på å drive
skremselspropaganda - spesielt rettet mot på FRP. Dette håper de vil føre til
at primærmålgruppen blir engstelig for å gi sine stemmer til en regjerningskoalisjon
hvor FRP er med. Det geniale ved strategien er at regjeringen slipper å snakke
om - nepotisme, inhabilitet, løftebrudd, egen inkompetanse og
utilstrekkelighet.
Problemet
er at utspillene er overfladiske, fordummende og ikke begrunnes med fakta. Det er derfor nærliggende å tro at de rødgrønne
ikke vet hva de snakker om.
Økt
bevissthet om regjeringens valgkampsstrategi er underholdende, men ikke
tillitsbyggende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar