fredag 25. januar 2013

Hvordan de rødgrønne vinner valget


Reformatorene fra Soria Moria sliter med å overbevise velgerne om egen fortreffelighet. Da hjelper det med kommunikasjonseksperter.

En regjering som, etter snart to stortingsperioder, sliter med å overbevise stadig flere velgere om at de har fått til noe som helst, som roter seg inn i stadig nye problemer og hvor omfanget av kandidater til politiske posisjoner er syltynt. Hva er da oppskriften på å vinne neste valg? Det hyres inn en mengde kommunikasjons-konsulenter som utformer en kommunikasjonsstrategi på minimum 12 punkter. Det ender som regel opp med å gi svar på hvor man ønsker å være;  ved regjeringsmakt i neste stortingsperiode.
Etter en rekke finurlige analyser og mange regninger senere foreligger det en kommunikasjonsplattform som forteller hvordan velgerne i midten, primærmålgruppen, skal la seg bevege til å stemme rødgrønt til neste stortingsvalg. Strategien går ut på å drive skremselspropaganda - spesielt rettet mot på FRP. Dette håper de vil føre til at primærmålgruppen blir engstelig for å gi sine stemmer til en regjerningskoalisjon hvor FRP er med. Det geniale ved strategien er at regjeringen slipper å snakke om - nepotisme, inhabilitet, løftebrudd, egen inkompetanse og utilstrekkelighet.
Problemet er at utspillene er overfladiske, fordummende og ikke begrunnes med fakta.  Det er derfor nærliggende å tro at de rødgrønne ikke vet hva de snakker om.

Økt bevissthet om regjeringens valgkampsstrategi er underholdende, men ikke tillitsbyggende. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar